Pages

September 27, 2014

PAYAH BACA TAZKIRAH....

TAZKIRAH : USAH BERSEDIH

1. Andaikata kamu dikhianati atau dilukai oleh mereka yg mempunyai talian kekeluargaan dgn kamu, usah bersedih. Ingatlah peristiwa Yusuf as, yg dikhianati oleh saudara2nya...

2. Andaikata ibubapa kamu, atau mereka yg kamu kasihi, menentang kamu ketika kamu berjalan di atas jalan kebenaran, usah bersedih. Ingatlah peristiwa Ibrahim as, yg dihumban ke dalam api oleh ayahandanya...

3. Andaikata kamu buntu di dalam
permasalahan dan tidak nampak jalan keluar, usah bersedih. Ingatilah kisah Yunus as, yg terperangkap di dlm perut ikan.

4. Andaikata kamu didatangi penyakit, dan seluruh anggota badan kamu dilanda kesakitan, usah bersedih. Ingatilah kisah Ayub as, yg ditimpa kesakitan dan pelbagai penyakit, disamping kehilangan ahli keluarganya.

5. Andaikata kamu melihat akan adanya kekurangan atau kelemahan pada diri kamu, usah bersedih. Ingatlah kisah Musa as, yg tidak dapat bertutur dgn sempurna.

6. Andaikata kamu difitnah dan dicaci oleh manusia di sekelilingmu, usah bersedih. Ingatilah kisah Aisyah RA, yg sabar setelah difitnah sehingga satu kota memperkatakannya...

7. Andaikata kamu rasa kesunyian dan keseorangan serta tiada yg membantu, usah bersedih. Ingatilah kisah Adam AS, yg diturunkan ke muka bumi
bersendirian sebelum bertemu kembali Hawa.

8. Andaikata kamu rasakan tidak ada
kewajaran akan apa yg perlu kamu
lakukan, serta detikan hati tertanya
mengapa ianya terjadi, usah bersedih. Ingatilah kisah Nuh as, yg tanpa keluh dan tanpa tahu sebabnya, terus
membina bahtera yg besar tanpa soal...

9. Andaikata kamu diherdik dan dicerca oleh saudara mara kamu sendiri lantaran kamu memilih agama dan kehidupan akhirat berbanding kehidupan dunia, usah bersedih. Ingatilah kisah Muhammad
SAW, yg dipulaukan dan diperangi oleh keluarganya yg terdekat...

Subhanallah...

Masyaallah..

Allahuakbar...

Allah swt mewujudkan personaliti yg
hebat2 ini sebelum kita, dan mendatangi mereka dgn pelbagai ujian dan cabaran,dgn tujuan agar satu hari nanti, manusia seperti saya dan kamu, bila mana berhadapan dgn sebarang musibah dan tribulasi, tidak perlu berkata "KENAPA AKU?".

ALHAMDULILLAH UTK SEGALA2NYA YA RAHMAN.









TERIMA KASIH KERANA SUDI BERSUSAH PAYAH MEMBACA INI..












ALHAMDULILLAH.






WASSALAM.





:')

Terima Kasih

September 25, 2014

DIA TU BETUL KE DAH BERTAUBAT?

AssalamualaikumWarahmatullah..

Usai subuh tadi,aku online fesbuk,mencari update yang boleh dijadikan inspirasi untuk memulakan hari baru..Alhamdulillah,usahaku membuahkan hasil lah..hehe..

status update ni dari seorang kenalan aku masa di sekolah agama dulu.. mr.Fadzillah atau lebih senang dipanggil Fazi.. dia manusia biasa macam kita semua.. hahaha.. tapi status update dia dan beberapa sahabat yang lain memang sentiasa menarik perhatian aku.. bukan aku membanggakan mereka sangat..NO!TIDAK! aku bukan jenis yang suka membanggakan orang..tapi seriously,pendapat yang mereka kongsikan benar-benar masuk ke dalam hati dan akal fikiran..alhamdulillah.. taknak la cakap banyak.. ni yang aku dapat pagi tadi.. aku dah mintak kebenaran empunya status untuk post di sini.. jadi,silakan baca ya.. semoga bermanfaat buat kita semua ya..

Bismillahirahmanirrahim..

"Tazkirah motivasi dikit dari sheikh Fadzillah Al Rashydeen..hihi.tajuk nya hari nii..jadi jahat kena bnci..jdi baik kena dengki..haaa...

Benar kata orang, jika kita punyai seribu kawan, jarang kita dapat menemukan mereka. Jika kita punyai seorang musuh, kita akan temuinya di mana-mana sahaja.hehe

Bila jadi jahat orang benci, bila jadi baik orang dengki. Jadi, saya nak jadi apa? Buat blurrr je?

Bila orang buat jahat, bencinya pada orang itu seolah-olah orang tu tak patut wujud kat atas muka bumi ni. Tapi bila ada orang buat baik, semua perkara yang dia buat kita pertikaikan, kita dengki sana sini,kita cakap dia berlagak alim,berlagak baik.

Dan ada certain manusia ni, bila seseorang buat baik, ada orang yang akan mengambil kesempatan terhadap orang yang baik itu. Dipijaknya kepala si baik itu.Jadi manusia pendiam ni susah jugak.Kenapa? Bila jadi pendiam, tak kacau orang, tak ambil kisah hal orang tapi ada jugak manusia nak kacau hidup si pendiam tu. So, kta nak jadi apa? Kta pergi jauh2, buat rumah Eskimo kat kutub utara. duk sorang2, tak de orang kacau..kehkehkeh

Kalau dah tak boleh buat jahat, buat baik pun orang tak suka..jadilah orang yang sederhana. Macam mana tu? Suka boleh, tapi jangan terlalu suka. Benci jangan terlalu membenci. Pendek kata, tanamkan sifat was-was dalam diri, sentiasa berwaspada akan sesuatu perkara. Tak rugi kan. Allah sentiasa ada jika kita sentiasa mendampingiNya. Berdoa dan istikharah dalam membuat keputusan.Allah akan bantu. ^^,

Dalam diam-diam, sedar tak sedar, kebanyakan daripada manusia tidak akan pernah berpuas hati dengan kita. Bak kata pepatah, mulut tempayan boleh ditutup, mulut manusia memang tak lah kan? Bahkan yang dah meninggal dunia sekalipun, ada lagi yang masih mengungkit masa lalu arwah..

Jangan hiraukan pandangan manusia pada kita. Lebih2 lagi pandangan mereka tentang masa lalu kita. Apa yang penting ialah pandangan Allah pada kita :’) That’s why la, jika semua orang tak
sukakan kita sedangkan Allah sudah redha terhadap kita. Maka tiada lagi yang penting selain dari redha Allah bersama.Betul tak?

Al maklum la redha manusia ni adalah sesuatu yang amat mustahil untuk kita perolehi secara total. Buat kerja yang diredhai Allah s.w.t dan Rasulullah
s.a.w..Insyaallah aman dan selesa hidup kita di dunia dan akhirat. Kejarlah redha Allah dan RasulNya, jangan dikejar redha manusia.

Sebab tulah ada firman:
ﻭَﻋَﺴَﻰ ﺃَﻥْ ﺗَﻜْﺮَﻫُﻮﺍ ﺷَﻴْﺌًﺎ ﻭَﻫُﻮَ ﺧَﻴْﺮٌ ﻟَﻜُﻢْ ﻭَﻋَﺴَﻰ ﺃَﻥْ
ﺗُﺤِﺒُّﻮﺍ ﺷَﻴْﺌًﺎ ﻭَﻫُﻮَ ﺷَﺮٌّ ﻟَﻜُﻢْ ﻭَﺍﻟﻠﻪُ ﻳَﻌْﻠَﻢُ ﻭَﺃَﻧْﺘُﻢْ ﻻَ
ﺗَﻌْﻠَﻤُﻮﻥَ
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu,
padahal ia amat baik bagimu, dan boleh
jadi (pula) kamu menyukai sesuatu,
padahal ia amat buruk bagimu; Allah
mengetahui, sedangkan kamu tidak
mengetahui.” (Al-Baqarah: 216)

Dan akhirnya kita akan tersedar, bahawa kita ni bukan sesiapa, dan tidak memiliki apa-apa pun. Dan suatu saat, setiap
manusia akan faham, bahawa hidupnya hanya mengikuti iradah Allah sahaja, bukan ikut sesiapa pun.

P/S: Nak hidup, kena berlandaskan syariat supaya agama terpelihara.
Ingat!!! Manusia ni tak sempurna..
Hihi..slamat beramal.."


P/S 2 : Sesiapa nak berkawan dengan mr.Fazi,silakan add ye fesbuk dia ni..............>






itu saja..








sekian..










semoga hidup kita sentiasa dirahmatiNya.. Allahumma aamiin..

Terima Kasih

September 24, 2014

YA RASULULLAH...:'(

TANGISAN RASULULLAH KERANA WANITA

Assalamualaikumwarahmatullah..

Sayidina Ali k.w. berkata: “Saya dengan Fatimah pergi menghadap Rasulullah s.a.w..Kami dapati beliau sedang menangis, lalu kami bertanya kepadanya, apakah yang menyebabkan ayahanda menangis, ya Rasulullah?”
Baginda s.a.w. menjawab: “Pada malam aku diisrak hingga ke langit, di sana aku melihat perempuan dalam keadaan amat dahsyat.Dengan sebab itu aku menangis mengenangkan azab yang diterima mereka.”
Ali bertanya: “Apakah yang ayahanda lihat di sana?”
Rasulullah s.a.w. menjawab: “Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otak kepalanya menggelegak. Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dicurah ke dalam halkumnya (tekak).

“Aku lihat perempuan yang digantung kedua-dua kakinya terikat, tangannya diikat ke ubun-ubunnya, didatangkan ular dan kala. Aku lihat perempuan yang memakan dagingnya sendiri, di bawahnya dinyalakan api neraka. Aku lihat perempuan mukanya hitam dan memakan tali perutnya sendiri. “Aku lihat perempuan yang telinga pekak dan matanya buta, diisikan ke dalam peti yang diperbuat daripada api neraka, otaknya keluar daripada lubang hidung, badan bau busuk kerana penyakit kusta dan sopak.

“Aku lihat perempuan yang kepalanya seperti babi, badannya seperti himar dengan pelbagai kesengsaraan dihadapinya. Aku lihat perempuan yang rupanya seperti anjing, kala dan ular masuk ke kemaluannya, mulut dan pelepasnya (punggung). Malaikat memukulnya dengan corong api neraka.”
Rasulullah s.a.w. menjawab: “Fatimah, adapun perempuan tergantung rambutnya itu adalah perempuan yang tidak menutup rambut daripada bukan muhrimnya.

Perempuan tergantung lidahnya ialah perempuan yang menggunakan lidahnya untuk memaki dan menyakiti hati suaminya.

“Perempuan yang digantung susunya adalah perempuan yang menyusukan anak orang lain tanpa izin suaminya. Perempuan kedua-dua kakinya tergantung itu ialah perempuan yang keluar dari rumahnya tanpa izin suaminya.

“Perempuan tidak mahu mandi daripada suci haid dan nifas ialah perempuan yang
memakan badannya sendiri, juga kerana ia berhias untuk lelaki bukan suaminya dan suka mengumpat orang.

“Perempuan yang memotong badannya sendiri dengan gunting api neraka kerana ia
memperkenalkan dirinya kepada orang asing, bersolek dan berhias supaya kecantikannya dilihat lelaki lain.

“Perempuan diikat kedua kakinya dan tangannya ke atas ubun-ubunnya, disuakan ular dan kala kepadanya kerana ia boleh sembahyang tetapi tidak mengerjakannya dan tidak mandi janabah.
“Perempuan kepalanya seperti babi dan badannya seperti himar ialah ahli pengumpat dan pendusta. Perempuan rupanya seperti anjing ialah perempuan yang suka membuat fitnah dan membenci suaminya.

Seterusnya Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Perempuan menyakit hati suami dengan lidahnya pada hari kiamat nanti Allah jadikan lidahnya sepanjang 70 hasta kemudian diikat di belakang tengkoknya.”
Abu Bakar as-Sidik mengatakan, aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Perempuan menggunakan lidah untuk menyakiti hati suaminya ia akan dilaknat dan kemurkaan Allah.”

Usamah bin Zaid menceritakan, bahawa
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Aku berdiri di atas syurga, kebanyakan yang masuk ke dalamnya adalah golongan miskin dan orang kaya tertahan di luar pintu syurga kerana dihisab. Selain daripada itu ahli neraka diperintahkan masuk ke dalam neraka, dan aku berdiri di atas pintu neraka, aku lihat kebanyakan yang masuk ke dalam neraka adalah perempuan.”
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Aku lihat api neraka, tidak pernah aku melihatnya seperti hari ini, kerana ada pemandangan yang dahsyat di dalamnya aku saksikan kebanyakan ahli neraka adalah perempuan.”
Rasulullah s.a.w. ditanya, "mengapa ya?"
Rasulullah? Baginda s.a.w. menjawab:
“Perempuan mengkufurkan suaminya dan mengkufurkan ihsannya, Jika engkau membuat baik kepadanya seberapa banyak pun dia belum berpuas hati dan cukup.” (Hadis riwayat Bukhari)



Terima Kasih

September 23, 2014

GHEEBAH>BACKBITTING>MENGUMPAT

Backbiting – One of the major sins in Islam

Today we’re going to ask you to do
something difficult. Very difficult.
Some might say impossible….
In fact we’re fairly sure 90% of
people reading this won’t be able to
do this. Hopefully we’re wrong. And
Allah knows best.

Backbiting is a MAJOR sin and every
single person reading this message
has probably at some point in their
life backbitten someone, so firstly
let’s quickly address the definition
of backbiting from the greatest
source we have. Our Prophet
Muhammad (peace be upon him)
Abu Dharr once asked the Prophet
Muhammad (peace be upon him): O
Messenger of Allah, what is
gheebah? He replied: It is to
mention about your brother that
which he detests. Abu Dharr said: O
Messenger of Allah, what if that
which is mentioned of him should
actually be in him? He replied:
Know that when you mention that
which is in him, you have
committed his gheebah, and when
you mention that which is not in
him, then you have slandered him.
Even listening to backbiting is a sin
Prophet Muhammad (s) once said to
Imam Ali: O Ali! When someone
hears the backbiting of his Muslim
brother committed in his presence,
yet he does not rally to his
assistance despite being capable of
doing so, God shall humiliate him in
the world and in the Hereafter
So now we’ve addressed the
definition let us add a few more
important points.

Did you know backbiting is more of
a sin than adultery. You know why?
When you commit adultery you can
ask Allah for forgiveness and Allah
can forgive you but when you
backbite someone Allah cannot
forgive you unless the person you
spoke ill of forgives you first.
The Prophet once gave counsel to
Abu Dharr, saying: O Abu Dharr!
Beware of backbiting, for backbiting
is graver than adultery. Abu Dharr
(r) said: Why is that so, O
Messenger of Allah? He (s) replied:
That is because when a man
commits adultery and then repents
to God, God accepts his repentance.
However, backbiting is not forgiven
until forgiven by its victim.
So what shall we do? The choice is
actually simple but very difficult.
It’s a real battle of confronting our
ego and pride and showing
humility.

We need to start asking people for
forgiveness. We need to approach
people with humility, whether it’s a
phone call, a text message, an email
but ideally should be a direct
communication between you and
the person you want to approach.
Yes it’s difficult but not impossible.
Ask for their forgiveness and when
they forgive you, you’ll feel lighter,
more relieved. If you think this is
beyond you, you’re wrong. You can
do it.

Imagine the alternative? You’re now
standing in front of Allah and your
account is about to begin. You look
to your right and you feel happy
looking at all your good deeds.
Suddenly your good deeds start
vanishing and you’re panicking.
The good deeds are going to all the
people you have backbitten against,
your father, brother, sister, mother,
wife, friend, cousin, work colleague.
So start now, have a plan. Speak to 1
person a week and ask for their
forgiveness. Maybe they will also
ask for your forgiveness. You may
look small in their eyes but you’ll
look BIG in Allah’s

You can do it.

Hadith of the Day Blog
Here is a template message you can
send people asking for their
forgiveness. Feel free to copy and
paste the below into an email, a
SMS, or a whatsapp. We hope this
helps you make that first step

> Asalaam’Alaykum. I recently read a
life changing article on backbiting
on the HOTD website and it really
made me think. I had no idea
backbiting was such a major sin and
is considered more of a sin than
even adultery. It’s also a sin that
Allah will not forgive unless the
person you backbit against forgives
you. Today I would like to ask for
your forgiveness for any gheebah I
may have committed against you. I
want you to know this was never
done maliciously to harm you, it
was more done carelessly and
without regard. Insha’Allah it will
not happen again. Islam teaches us
to be humble and to forgive each
other and I hope you will forgive
me. Jazakhallah Khair and I look
forward to your response. You can
read the article here and please also
forward to friends and family as
reading it has absolutely changed
my life. http://hadithoftheday.com/
backbiting-one-of-the-major-sins-in-
islam/ <









Thanks for reading..










copy paste originally from hadithoftheday.com








thankyou so much!






i'm sorry if the link is broken,u can copy the link given and paste in the search-box!













JazakallahKhair









Wassalam...






:)

Terima Kasih

September 22, 2014

BAHAGIANYA IBU BAPA..

Sampaikan...

Assalamualaikum wbt... peringatan buat diri ini..
✅..Suatu malam, seorang anak yang telah kematian ibu dan ayahnya di dalam kemalangan jalanraya, telah bermimpi. Ayahnya seorang guru. Begitu juga ibunya.
Dalam mimpinya, datanglah ayahandanya dalam wajah yang tenang dan ceria. Bondanya tersenyum di sisi.
Anak: "Ayah, berseri-serinya wajah ayah. Rindunya pada ayah dan mama." (menangis)
Ayah: "La Tahzan anakku. Sesungguhnya ayah baik-baik saja di sini. Jangan risau. Teruskan hidupmu dengan tabah. Jadilah anak yang soleh, kerana solehmu itulah yang meringankan dan membantu kami di alam barzakh."
Anak: "Insya-Allah, ayah. Ayah, boleh saya tanya?"
Ayah: "Silakan."
Anak: "Bagaimana ayah nampak ceria sekali? Bukankah alam barzakh itu begitu seram dan menakutkan?"
Ayah: "Iya nak. Alam kubur sangat mengerikan. Namun, kerana ilmu yang bermanfaat yang ayah ajar di sekolah pada anak-anak murid, itulah yang membantu ayah di sini."
Anak: "Itu je?"
Ayah: "Juga kerana jasa mama mu."
Anak: "Wah..nak tahu.."
Ayah: "Ada dua jasa besar mama yang ayah tak pernah ceritakan pada anak-anak sebelum dan selama ni."
Anak: "Apa dia?"
Ayah: "Pertama, mama mu taat cakap ayah tidak pernah membantah atau meninggi suara. Setia, tidak suka bercakap dengan lelaki lain walaupun ayah tidak kongkong mama begitu. Kalau mama nak cakap, akan minta izin dengan ayah. Mama tidak suka bergaul rapat dengan jiran-jiran jika tiada urusan kerana jiran terlalu banyak mengumpat dan mama tak suka. Mama jaga harta ayah dan tidak guna sewenangnya kecuali untuk keluarga semata-mata. Tidak pernah mama minta sesuatu yang tak mampu ayah tunaikan. Cincin atau rantai emas berpuluh ribu tidak pernah dimintanya."
Anak: "Alhamdulillah. Kedua?"
Ayah: "Kedua, mama menjaga auratnya. Hatta ipar sendiri tidak pernah melihat aurat mama. Mama tidak berpurdah, namun mama pandai menjaga aurat. Mama bukan wanita yang sempurna segala sudut, namun melengkapi hidup ayah setiap sudut. Mama menutupi kekurangan ayah dengan kelebihannya, dan begitu juga ayah pada mama."
Anak: "Masya-Allah tabarakallah.. Nampak kecil dan remeh, namun besar dunia jasanya pada ayah..Allah..Allah.."
Ayah: "Jadi, pesanlah pada adik-adik perempuanmu. Sebagai abang yang sulung, bantulah mereka sekurang-kurangnya ikut jejak langkah mama. Jadikan Saidatina Khadijah atau Aisyah r.a. sebagai role model muslimah mereka, itu lebih baik. Banyakkan berselawat pada Nabi s.a.w. Banyakkan baca al-Quran. Semua ini menolong di dalam kubur kelak. Bacalah Surah al-Mulk sebelum tidur. Istighfar setiap masa."
Ayah dan ibunya kemudian datang memeluk erat si anak.
Seketika, si anak tersedar dari mimpi.
Linangan air mata hangat mengalir di pipi.
Rindu tetap bersemi. Walaupun jasad tiada lagi di sisi.
Nasihat ayah bonda kekal di hati.
Nak "FORWARD"?
Teruskan dan jangan tangguh...





- my big big big family! -

Terima Kasih

September 21, 2014

TAKDEHAL KALAU TINGGAL SOLAT,TAPI (dot dot dot)

SIKSA MENINGGALKAN SOLAT ..!

Pernah berlaku di zaman Khalifah Abu Bakar As-Sidiq terhadap seorang
sahabat yang meninggal dunia. Setelah
dimandi dan di kafankan, lalu
diletakkan di satu sudut rumah untuk
disholatkan. Semasa sholat hendak
dimulakan, tiba-tiba mayat itu
bergerak-gerak.Tampillah seorang daripada mereka
untuk menghuraikan ikatan kafan
karena menyangka mayat itu masih
hidup.Tatkala kafan itu terbuka, alangkah
terperanjatnya mereka karena mayat itu
di lilit dan digigit oleh seekor ular.
Lalu mereka mengambil kayu untuk
memukul ular tersebut.

Sekali lagi mereka terkejut karena ular
itu mengucap dua kalimah syahadat
serta berkata :

"Apakah sebabnya kamu hendak
membunuhku?. Aku tidak bersalah dan
tidak pula menyakiti kamu.
Aku hanya menjalankan perintah Allah
menyiksa mayat ini sehingga Hari
Akhirat".

Para hadirin bertanya : "Apakah yang
menyebabkan mayat ini disiksa?"

Ular tersebut menjawab : "Mayat ini
selama hidupnya telah melakukan tiga
kesalahan yaitu,

- Pertama : Ia mendengar azan tetapi
tidak diindahkan malah tidak pula
mengerjakan sholat.
- Kedua : Ia tidak mengeluarkan zakat
hartanya.
- Ketiga : Ia tidak mau mendengar
nasihat yang baik-baik dari para alim
ulama'.
Itulah yang menyebabkannya disiksa
sedemikian rupa."

Ya Allah..Kami Memohon pada
Engkau , Ampunilah dosa-dosa
kami ,terimalah amal ibadah kami, dan
matikanlah kami dalam keadaan
khusnul khotimah,
Aamiin ya Rabbal'alamiin.

SILAKAN SHARE... !!!
Sekarang anda Mempunyai dua pilihan
1. Biarkan saja, dan abaikan saja
status ini supaya orang lain tidak ikut
membaca.

2. Membagikan status ini agar orang
lain ikut membaca dan terinpirasi
dengan Cara, klik 'Bagikan,
Sabda Rasulullah SAW
“Barang siapa Menunjukkan kepada
Kebaikan. Maka ia memperoleh Pahala
yang sama seperti yang melakukan
atau mengamalkan Kebaikan itu.” (HR.
Muslim, Abu Dawud dan At-Tirmidzi)

sumber : Facebook,Muhammad Areev


















WASSALAM.








:)

Terima Kasih

September 20, 2014

PAKAIAN SEKSI PILIHANKU

Assalamualaikumwarahmatullah..

entry kali ni buat wanita terpilih..

insan terpilih yang SEKSI..

MAAF jika menyinggung perasaan kalian..

Hanya berkongsi sedikit perkongsian yang aku perolehi di FACEBOOK.

InshaaAllah boleh digunakan oleh yang SEKSI mahupun sedang berusaha untuk terus kekal menutup aurat sepenuhnya..

Tips Tutup Aurat ..
.
1. Set dalam minda yang kita nak berada di
paras no 8 di mana kita menutup aurat
sempurna dengan handsock serta stokin.
.
2. Kalau ada baju seksi, simpan. Jangan
buang sebab kalau gian nak pakai, pakai
dalam bilik je. Jgn lupa, dgn family pun kena
jaga aurat.
.
3. Kalau banyak baju yg tak mengikuti syarak,
simpan pakai tidur je. Belilah baju yg longgar.
InsyaAllah, ada ganjaran berbelanja utk aurat.
.
4. Tudung. Kalau mereka yg tidak bertudung,
pakailah sebab rugi kamu tayang kecantikan
kamu pada semua. Lagi cantik bila bertudung.
.
5. Bagi mereka yg sudah bertudung, labuhkan.
Kalau jarang, inner neck banyak skrg jual.
Aurat sebenarnya bukan hanya menutup
rambut sahaja.
.
6. Bila bertudung, jgn pakai baju ketat, seluar
ketat, sanggul tinggi. Salah tu sebab masih
menampakkan susuk tubuh anda.
.
7. Bertudung tapi lengan pendek? Kalau ada
pakai handsock dgn baju pendek, masih dikira
nampak bentuk tangan. Aurat tu wahai Hawa.
.
8. Bertudung labuh tapi tidak pakai handsock
atau stokin? Aurat perempuan adalah semua
kecuali muka dan tapak tangan.
.
9. Kalau ada family yg tidak bertudung, ajak
mereka sekali. Tak salah ajak mereka
berubah. Tak lah kamu rasa kekok kan?
.
10. Solat jaga tapi tidak menutup aurat.
Alhamdulillah jaga solat, tapi jangan lupa
menutup aurat pun wajib. Mungkin ada salah
dalam solat.
.
11. Bila nak berubah, dekatkan diri pada benda
baik. Macam majlis ilmu, dengar bacaan Al
Quran, jaga solat, kawan dgn kawan yg baik.
.
12. Bila dah berubah, istiqamah. Buat selalu
sebab bila kita selalu buat, kita akan rasa
kekok bila tak pakai labuh, baju longgar.
.
13. Ada yg gunakan cara ni, iaitu buat jadual.
Buat minggu ni mula pakai baju longgar.
Minggu seterus , tudung pulak. Boleh
gunakan.
.
14. Set dalam minda, mati itu pasti. Tak kan
nk berubah bila nak mati sebab kita tak tahu
ajal kita bila. Banyakkan ingat mati dan
istighfar
.
15. Dekatkan diri dengan Allah dan buat solat
taubat nasuha. Kembali kepada Nya dan
pohon petunjuk Nya. InsyaAllah, Dia Maha
Pengampun.
.
16. Bila keluar, tanya pada diri "Adakah Allah
redha dengan pemakaian aku?" "Cukup tak
aku menutup aurat aku semua?"
.
17. Bila berubah, pekakkan telinga dengan
cacian sebab tak mudah untuk ke Syurga
kan? Mengadu pada Nya, insyaAllah indah
akhirnya.
.
18. Bila menutup aurat kawan hilang? Allah
nak tunjukkan pada kamu siapa kawan, siapa
lawan. Dia akan gantikan dgn yg lebih baik,
insyaAllah
.
Hawa, itu sedikit perkongsian buat kamu.

Semoga bermanfaat. Jadilah bidadari Syurga

Di dunia dgn seindah perhiasan solehah kamu.

Bahagiakan mereka yang menanggungmu ke akhirat kelak.

InshaaALLAH..














WASSALAM.










:)

Terima Kasih

September 19, 2014

Khas Buat Mereka Yang STRESS!

ANTARA SOALAN² SENGAL YANG KADANG² BUAT ORANG BENGANG.


1. BILA ORANG NAMPAK KAU BARING
TUTUP MATA:
S : Kau tidur ke?
J : Tak lah , aku tengah training macam mane nak mati nanti.

2. KAU BAWAK TV YANG ROSAK JUMPA TECHNICIAN UNTUKDIREPAIR:
S : Ye? Nak repair tv ke?
J : Tak lah , aku bosan! Saje laa aku
bawak tv ni jalan².

3. TIME KAU BARU BANGUN TIDO:
S : Kau dah bangun?
J : Ish tak laa , aku tengah tido sambil jalan laa.

4. KAWAN KAU CALL PHONE UMAH KAU:
S : Weyh mane kau sekarang?
J : Sini , kat bus stop!

5. ORANG NAMPAK KAU KUAR DARI
BILIK MANDI BASAH² SAMBIL PAKAI
TOWEL:
S : Kau baru mandi ke?
J : Mana ade, aku jatuh dalam lubang jamban tadi!

6. PUKUL 7 MALAM , KAU BUKAK PINTU UMAH , BARU BALIK DARI KEJE:
S : Hai , baru balik keje ke?
J : Tak lahh , baru nak pegi nih!

7. KAU KAT DALAM TOILET, PINTU
BERKUNCI, ADA ORANG KETUK PINTU:
S : Ada orang tak?
J : *suara kiut* Mane ade orang. Taik yang tengah bercakap ni.


# bengong tak bengong ? hahah !!










salam maghrib!










;)

Terima Kasih

KAU MARAH KE NOQ?!

::Suatu malam seekor ular menyelit masuk
ke dalam gudang kayu. Secara tak sengaja,
ia menyusur di atas gergaji. Tajamnya
mata itu gergaji menyebabbkan perut ular
terluka.
Ular beranggapan gergaji itu
menyerangnya.
Ia pun membalasnya dengan mematuk
gergaji itu berkali-kali, serangan tersebut
menyebabkan luka parah di bagian
mulutnya.
Marah dan sakit yang amat sangat, ular itu
berusaha mengerahkan kemampuan
terakhirnya untuk mengalahkan 'musuh'
tersebut. Ia pun membelit gergaji itu
sekuat tenaga. Belitan tersebut
menyebabkan lukanya teramat parah dan
akhirnya ia pun mati di situ.
Di saat beremosi dan marah, rasanya
mudah sekali bagi kita untuk melukai dan
menyakiti orang lain.
Padahal kalaulah benar-benar kita sedar,
sebenarnya yang akan terluka dan sakit
adalah diri kita sendiri.
Maka benarlah sabda Nabi saw yang
bermaksud, "Bukanlah orang yang kuat itu
orang yang menang bertumbuk, tetapi
orang yang kuat ialah orang yang mampu
mengawal diri daripada sifat marah."
(HR Bukhari & Muslim)

- sumber Facebook -

Terima Kasih

September 17, 2014

Doaku Untukmu

Andai tiba satu saat hidup kami berakhir....

Ya Allah yang maha mendengar,
Wahai yang maha menatap,
Wahai yang maha tahu segala perbuatan dosa dan maksiat,
Ampuni seluruh dosa kami ya Allah,
Ampuni sebusuk apapun diri kami,
Ampuni sebanyak mana dosa yang melumuri tubuh kami,
Ampuni maksiat-maksiat yang terang-terangan dan sembunyi-sembunyi kami lakukan.

Ya ALLAH,
Ampuni maksiat mata kami,
Jadikan mata ini menjadi mata yang selalu akrab dengan ayat-ayatMu,
Jangan biarkan dengan mata ini hati kami mati.

Ya Rabb,
Ampuni maksiat dari pendengaran kami selama ini,
Jadikan telinga menjadi telinga yang selalu rindu kebenaranMu,
Jadikan telinga menjadi telinga yang rindu namaMu.

Ya ALLAH,
Ampuni segala maksiat mulut kami,
Ampuni segala kebohongan yang pernah kami ucapkan,
Ampuni sekiranya mulut ini banyak menyakiti dan melukai hati ibu bapa kami,
Ampuni jikalau dari mulut ini banyak orang yang tersakiti,
Jadikan mulut ini menjadi mulut yang selalu bersih dari kata dusta,
Lisan yang selalu basah menyebut namaMu,
Lisan yang menjadi cahaya ilmu bagi hamba-hambaMu,
Lisan yang KAU ijab doa-doanya.

Ya ALLAH,
Selamatkan umatMu ini ya ALLAH,
Jangan biarkan kami diperbudak nafsu,
Jangan biarkan hidup kamu ditipu oleh dunia ini,
Jangan biarkan kami diperdaya oleh syahwat,
Jangan biarkan kami terjerumus kerana amarah.

Ya ALLAH,
Andai suatu saat hidup kami berakhir,
...Allahumma inna nas aluka taubatan nasuha wa tabatan qablal maut wa rahmatan 'indal maut wa maghfiratan ba'dal maut. Allahumma takhtim 'alaina bihusnil khotimah,bikalimatil laillahaillallah...

::: The sweetest time of a day is when we PRAY because we are talking to the one who loves us the most! :::





::: MAAF JIKA ADA TYPO :::
.

Terima Kasih

Cik KuYus's Stories Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign